Cum să devii stewardesă

image001Desi se stie ca fiecare companie cauta un anumit tipar de la persoanele angajate, in scopul de a-si pastra unicitatea echipajului si a serviciilor oferite, rolul unui insotitor de bord trebuie sa fie in principiu acelasi, indiferent de compania pentru care zbori.

Mai intai de toate, o insotitoare de bord trebuie sa dea dovada de pasiune pentru meseria pe care o face, sa aiba o fire empatica , sa dea dovada de spirit de sacrificiu si sa isi doreasca sa joace rolul de salvator, in cazul in care se confrunta cu situatii limita.

O insotitoare de bord trebuie sa dea dovada de profesionalism , de spirit de echipa si de o buna comunicare cu restul echipajului. Aceasta trebuie sa fie mereu amabila cu pasagerii, care o pot aborda pentru diferite probleme. Ea trebuie sa fie rabdatoare, sa le inteleaga temerile uneori exagerate, atacurile de panica sau anxietatea care ii poate transforma de multe ori pe pasageri in niste indivizi irascibili, necooperanti , poate chiar respingatori in fata incercarilor de ajutor oferite de cei din jur. Din acest motiv este deosebit de important ca ea sa aiba o experienta in relatia cu clientii, experienta care o poate ajuta in depasirea unor situatii de acest gen pe timpul zborului.

Tinand cont de faptul ca insotitoarea de zbor va fi ambasadorul companiei pentru care lucreaza, aceasta trebuie sa arate mereu impecabil, sa fie odihnita si ingrijita.

O alta cerinta obligatorie care trebuie respectata este punctualitatea, o stewardesa risand sa isi piarda jobul daca intarzie la un zbor, dand dovada in acest fel de superficialitate si neseriozitate.

Ea trebuie sa aiba tarie de caracter si sa calmeze spiritele incinse care pot perturba atmosfera linistita din timpul zborului, asigurandu-i pe pasageri ca vor ajunge in siguranta la destinatie.

Vârsta minimă de angajare ca stewardesă diferă de la o companie la alta, aceasta fiind între 18 şi 21 de ani, iar vârsta maximă fiind in general, de aproximativ 40 de ani.

image003

Persoanele care vor sa ocupe acest job, trebuie sa aiba diplomă de bacalaureat si să aduca dovada aptitudinilor medicale (certificat medical JAR-FCL 3, clasa 2- controlul neurologic, oftalmologic, ORL, audiometric, ginecologic, cardiologic etc.) si trebuie deasemenea trecut controlul echilibrulului şi rezistenţei în condiţii speciale, care se face cu giroscaunul şi barocamera.

Examenul propriu-zis constă în proba de limba engleză, scris si oral şi o probă de geografia României şi a Europei, nota minimă de admitere fiind 7, la toate probele .

In afara costurilor destul de mari pe care le presupune acest job si anume parcurgerea unui curs teoretic, in valoare de circa 2000 de euro, care cuprinde 231 ore (incluzand si examinările de final de curs) si se efectueaza in aproximativ 8 săptămâni, trebuie platite si orele efectuate cu simulatorul de zbor, in jur de 500 euro, orele de zbor de pregatire care se ridica la suma de 1000 de euro si in plus examenul de licenta, in jur de 100 de euro.

In privinta cerintelor fizice, limita minima variază de la o companie la alta, dar în general porneste de la 1,58 metri la 2,12 metri pe vârfuri, cu mâna ridicată.

Astfel, dacă în cazul companiiei Wizz Air, înălţimea minimă în cazul femeilor care aplică pentru un astfel de post este de 1,65 metri, în cazul elveţienilor de la Swiss, aceasta poate scădea până la 1,58 metri. Reprezentanţii companiei Lufthansa pretind ca însoţitoarele lor de bord să aibă o înălţime cuprinsă între 1,58 metri şi 1,75 metri, iar olandezii de la KLM vor ca înălţimea maximă a acestora să fie de 1,85 metri solicitand ca inainte de interviul de angajare, femeile sa nu poarte pantofi cu toc pentru a atinge acest standard.

Primele 6 luni de la angajare reprezintă perioada de probă pentru stewardese.

Printre conditiile impuse pentru obtinerea postului, viitoarea stewardesă trebuie să fie capabila sa înoate singură 50 de metri complet îmbrăcată şi să nu aibă atacuri de panică nici măcar în cazuri extreme.

In plus, mai este important de mentionat faptul ca cea mai mare parte a companiilor aeriene, atât din România, cât şi din străinătate sunt destul de stricte cu viitoarele angajate, interzicandu-le acestora sa aiba orice fel de tatuaje si piercinuri sau cel putin, să nu le expună în timpul orelor de lucru.

Desi in general companiile aeriene sunt destul de stricte cu personalul pe care il recruteaza, exista si anumite companii aeriene străine care recrutează persoane fără licenţă, numai pe baza indeplinirii de catre acestea a unor anumite condiţii, asigurandu-le cursantilor atat instruirea teoretica cat si cea practica.

Pe langa partile frumoase pe care le implica acest job si anume, faptul ca nu este o meserie monotona si poti vizita locuri, poate inaccesibile uneori, datorita unor costuri financiare ridicate, aceasta meserie presupune si anumite dezavantaje si sacrificii pe care trebuie sa le suporti, in cazul in care alegi acest drum.

Un astfel de job pretinde ca persoana angajata pe un asemenea post sa isi sacrifice timpul petrecut cu familia, sa fie mereu departe de cei dragi, acest lucru implicand un consum nervos destul de mare si practic renuntarea la o viata personala si de familie.

In plus, sanatatea fizica si psihica a acestora este periclitata de programul de lucru solicitant si de desele schimbari de fus orar.

Aceasta meserie solicita deasemenea o buna stapanire a emotiilor si trairilor interioare. Indiferent ca se confrunta cu o situatie neplacuta sau traumatizanta care poate chiar sa-i afecteze pe cei apropiati, stewardesa trebuie sa dovedeasca o puternica stapanire de sine, rabdare si interes fata de toate problemele ridicate de pasageri, lasand pe ultimul loc grijile si problemele personale.

Printre sfaturile date de insotitoarele de zbor celor care vor sa urmeze aceasta meserie amintim:

 

“Celor care intr-adevar isi doresc sa-si petreaca timpul printre nori le doresc sa aiba multa rabdare si perseverenta. Ar fi indicat pentru ei sa vada dincolo de imaginea cool a insotitorilor de zbor si sa realizeze ca este o meserie stresanta , riscanta si obositoare pe alocuri.Este un job care te obliga sa stai departe de cei dragi pentru mult timp si iti cere sa iti sacrifici sarbatorile.In final, le-as sugera sa isi analizeze atent stiulul de viata. Pentru a rezista si a reusi in aceasta cariera este indicat sa fii putin narcisist, sociabil, bine informat, comunicativ, empatic” (Otila Zamfir –Oman Air)

 

http://vreausafiustewardesa.ro/otilia-zamfir-oman-air-pentru-rezista-si-reusi-aceasta-cariera-este-indicat-sa-fii-putin-narcisist/

http://javra.eu/ca-sa-devii-stewardesa-platesti-peste-3100-de-euro/

http://www.gandul.info/financiar/profilul-stewardesei-perfecte-ce-criterii-trebuie-sa-indeplineasca-o-persoana-care-aplica-pentru-un-astfel-de-post-9700394